Reputatie opbouwen

Tips voor bedrijven

Tips voor bedrijven

Reputatie opbouwen

Een goede reputatie zorgt voor het succes van jouw bedrijf. Het is daarom ook belangrijk dat jouw tevreden klanten je helpen een reputatie op te bouwen.

Als ondernemer ken je het vast wel, wanneer klanten ontevreden zijn dan willen ze zo snel mogelijk een negatieve recensie plaatsen, terwijl als ze tevreden zijn ze vaak vergeten een positieve recensie te plaatsen. In deze nieuwe digitale tijd is het opbouwen van een online reputatie voor nieuwe klanten belangrijker dan ooit.

Vertrouwen opbouwen

Uiteraard heb je waarschijnlijk al een band met je vaste klanten, maar mensen die nog onbekend met jouw bedrijf zijn, gebruiken vaak het internet om je reputatie te bekijken. Wanneer jij online geen (goede) reputatie hebt opgebouwd, zullen deze potentiële klanten naar de concurrent om de hoek gaan die wel een goede reputatie heeft. Om de vertrouwen te winnen van deze potentiële klanten is het daarom uiterst belangrijk dat jij met jouw bedrijf ook online een reputatie op gaat bouwen.

Vraag het vriendelijk

Je kan het je klanten niet kwalijk nemen dat, wanneer je goede service levert, er klanten zijn die geen positieve recensie achterlaten. Als bedrijf hoor je namelijk van oorsprong al goede service te leveren. Maar wat nou als je net die ene vervelende klant gewoon niet kan helpen? En die ‘vervelende’ klant daardoor een slechte recensie geeft? Dan krijg je een slechte reputatie, en wanneer er weinig tot geen goede recensies zijn, kan het je bedrijf de das om doen. Daarom is het belangrijk om, zodra je de mogelijkheid ziet, je klanten vriendelijk te vragen een positieve recensie achter te laten. Want wanneer je meerdere positieve recensies hebt valt die ene negatieve recensie niet eens meer op.

Meerdere platformen

Online kennen we een aantal betrouwbare platformen waarmee we de reputatie van onze bedrijf kunnen laten verifieren. Het mooiste zou zijn om op meerdere plekken positieve recensies te hebben, maar aangezien jouw klant waarschijnlijk maar één recensie schrijft is dit een lastige klus om op te bouwen. Sociale media is de krachtigste medium om een reputatie te maken of kraken. Het beste is daarom ook om via de Facebook pagina van je bedrijf een recensie op te bouwen. Zo zien de vrienden van de persoon, na het plaatsen van de recensie, de positieve recensie ook automatisch in hun feed en heeft het indirect een mond-tot-mond reclame effect.


Een goede reputatie garandeerd meer succes en dus ook meer omzet voor je bedrijf. Zorg dus dat je dit serieus aanpakt!

Geschreven door Spari in Tips & Tricks
Gebruik jij Spari al?   Nu gratis uitproberen!