Klantenbestand bijhouden

Blog voor bedrijven

Blog voor bedrijven

Klantenbestand bijhouden is belangrijk

Het is een feit dat vaste klanten jouw omzet positief beïnvloeden. Vaste klanten zijn bij veel bedrijven zelfs van belang om in business te blijven. Maar hoe kun je alle klanten het beste bijhouden?

Het bijhouden van je klantenbestand is een intensief proces. Er komt meer bij kijken dan enkel het opslaan van de klant in jouw administratie. Deze gegevens moeten ook regelmatig op correctheid bijgehouden worden en waarschijnlijk wil je deze klanten ook op de hoogte houden over hoe het staat met jouw bedrijf. Bij een klantenbestand komt veel meer kijken dan je waarschijnlijk denkt.

Waarom een klantenbestand?

Afhankelijk van jouw branche heb jij als ondernemer ook te maken met vaste klanten die regelmatig bij jou langs komen. Deze klanten dragen bij aan jouw uiteindelijke omzet en verdienen het daarom ook om beloond te worden. Vaak vergeten veel ondernemers deze klanten, simpelweg omdat ze “ze toch al binnen hebben gehaald” of omdat ze “hun vaste klanten niet kunnen onderscheiden van de nieuwe klanten”. Klanten die terugkeren naar jouw bedrijf doen dat met een reden. Ze zijn onder de indruk van jouw bedrijf, producten en/of prijzen waardoor ze liever bij jou kopen dan bij de concurrent. Met het bijhouden van een klantenbestand kun je jouw klanten nog meer betrekken bij jouw bedrijf. Daarnaast heeft een klantenbestand niet alleen voor jouw klanten een voordeel, het geeft jou namelijk ook veel inzicht in de marketing van jouw bedrijf!

Wat kan een klantenbestand

Een klantenbestand kan twee kanten op gaan. Jouw klanten kunnen hierdoor op de hoogte worden gehouden van alles omtrent jouw bedrijf en kunnen doelgerichte acties van jou ontvangen. Zo kun je bijvoorbeeld aan jouw klanten laten weten dat je een nieuwe vestiging opent of dat je bijvoorbeeld een zomer opruimingsactie gaat houden. Aan de andere kant zorgt het voor een hoop marketinginformatie dat jij weer kunt gebruiken voor het opstellen van succesvolle campagnes en acties! Zo kan jij namelijk, als je het bestand goed bijhoudt, bepalen tot welke doelgroep jouw klanten behoren. Hiermee kan je jouw campagne gerichter opstellen, waardoor je met minder middelen meer resultaten kunt behalen. Probeer overigens ook ervoor te zorgen om elke nieuwe klant toe te voegen aan jouw klantenbestand, want als je ook een eendags-klant betrekt bij jouw bedrijf en op de hoogte houdt van jouw acties, is de kans groter dat deze eendags-klant een vaste klant wordt!

Eenvoudige administratie

Tot slot kan je met een goed opgestelde klantenbestand jouw administratie een stuk makkelijker maken. Je beschikt namelijk over alle belangrijke gegevens van jouw klanten, waardoor je de klant niet nogmaals lastig hoeft te vallen door opnieuw naar zijn of haar gegevens te vragen.


Vergeet dus nooit om ook te kijken naar wat je hebt, want dat zijn vaak de middelen waarmee jij jouw bedrijf sterk kan laten groeien!

Geschreven door Spari in Algemeen Nieuws
Gebruik jij Spari al?   Nu gratis uitproberen!