Klant tevredenheid

Tips voor bedrijven

Tips voor bedrijven

Klant tevredenheid

Veel ondernemers vinden dat de klant koning is, maar hoe behaal je nou eigenlijk maximale klant tevredenheid zonder de grens te overschrijden?

Waarschijnlijk heb je het zelf ook vast wel eens mee gemaakt. Ik had onlangs wat problemen met de dienst van een -niet nader te noemen- bedrijf, waarbij ik me had gericht tot hun support medewerkers. Helaas was er enkel speculatie en geen directe en gerichte hulp van hun kant, wat ervoor gezorgd heeft dat ik ontevreden toch maar contact had opgenomen met de concurrent die me wel kon helpen. Dit probleem komt voor bij meerdere bedrijven en met de volgende tips kun jij profiteren van jouw concurrenten die net zo laks zijn.

Klant is koning

Deze uitspraak word vaak gebruikt door veel ondernemers. Hoewel ik het eens ben met deze uitspraak, is het wel belangrijk dat je hierin niet te veel gaat overdrijven. Je hebt namelijk ook klanten die gewoon te veel van je vragen en soms zelfs zouden willen dat je hun badkamer betegeld terwijl je groente verkoopt. Stel voor jezelf en evt. jouw medewerkers dus een grens vast tot op welke hoogte de klant nou eigenlijk koning is.

Kwaliteit boven kwantiteit

Tegenwoordig zie je veel bedrijven die zeggen dat ze binnen x aantal minuten reageren. Hoewel het mooi is dat je klant snel antwoord krijgt, kan je hiermee op de kwaliteit inleveren. Het beste is daarom de reageer quota voor moeilijke maatwerk vragen te laten vervallen. Hiermee ligt de druk bij jouw medewerkers ook minder hoog als ze niet snel genoeg kunnen reageren. Wanneer ze snel moeten reageren kan het namelijk voorkomen dat er over cruciale tekst heen gelezen wordt, minder klantgericht geholpen wordt en veel standaard antwoorden gegeven worden. Hiermee lever je in op de kwaliteit, want niets is meer irritant dan meerdere keren aangeven dat je de standaard handelingen al hebt gedaan om vervolgens nog eens 3x te horen te krijgen dat je standaard handelingen moet doen.

Werk aan tevredenheid

De tevredenheid van je klanten is belangrijk, zonder klanten heb je namelijk geen omzet. Het is daarom ook belangrijk dat je ervoor zorgt dat jouw klanten een positieve ervaring overhouden wanneer ze zaken met je doen. Daarnaast is het opbouwen van een online reputatie ook heel goed voor het winnen van de vertrouwen van huidige en nieuwe klanten. Hoe meer klanten er tevreden over jou zijn, hoe makkelijker mond-op-mond reclame zijn werk kan doen en hoe meer klanten en omzet jij binnen zal gaan halen.

Geschreven door Spari in Tips & Tricks
Gebruik jij Spari al?   Nu gratis uitproberen!