Behoud interesse in jouw klanten

Geschreven in Algemeen
Je kent het vast wel, je werkt hard en doet er alles aan om nieuwe klanten te werven. Maar alsnog heeft jouw omzet een beetje moeite met het groeien. Je zit met de handen in het haar, nieuwe klanten zorgen namelijk voor meer omzet, toch?

Het vinden van nieuwe klanten houd je als ondernemer regelmatig bezig. Op zich niet zo gek, want zonder klanten is het namelijk moeilijk om een bedrijf winstgevend te houden. Maar wat veel ondernemers vergeten is dat wanneer de klant binnen is, je deze klant niet uit het zicht moet verliezen! Want na al jouw moeite en bakken vol met geld om die ene nieuwe klant binnen te halen, wil je natuurlijk niets liever dan de investering dubbel en dwars terug te verdienen.

Maak de klant betrokken

Zorg ervoor dat je de klant betrekt bij jouw bedrijf. Leer je klant kennen door goed te luisteren en vragen te stellen. Weet bijvoorbeeld wat jouw klant graag koopt, zorg dat dit op voorraad is en denk met de klant mee voor eventueel betere mogelijkheden. Breng jouw klanten ook regelmatig op de hoogte van de voortgang van jouw bedrijf en vergeet vooral niet de klant te vertellen wanneer jouw bedrijf een nieuwe mijlpaal heeft bereikt. Probeer er alles aan te doen om jouw bedrijf zo makkelijk mogelijk te maken voor jouw klant.

Geef uitstekende service

Als we spreken over service, moet jij ervoor zorgen dat je net die ene stap verder gaat dan je concurrenten. Geef of doe net dat kleine beetje extra! Wanneer je meer doet dan de klant verwacht, zal de klant je minder snel vergeten en zal de klant in het vervolg sneller aan jou denken als hij jouw diensten of producten weer nodig heeft. Daarnaast zorg je ervoor dat de klant sneller aan jou zal denken wanneer er bij hem of haar een mogelijkheid is tot de wel bekende mond-tot-mond reclame. Net die ene stap verder kan ervoor zorgen dat nieuwe potentiele klanten naar jou gestuurd worden of de huidige klanten sneller weer iets bij jou afnemen en bereid zijn om de portemonnee tevoorschijn te halen.

Beloon de klant

Ga jij net die ene stap verder bij jouw service? Dan beloon jij dus jouw klant! Het belonen van jouw klanten is misschien wel het belangrijkste wat je moet doen om een krachtige band op te bouwen met jouw nieuwe, kersverse klanten. Het belonen van je vaste klanten hoeft niet veel te kosten en zal zeker niet duurder zijn dan het werven van nieuwe klanten terwijl je aan vaste klanten wel meer kunt verdienen dan de nieuwe klanten. Maak het de klanten zo aangenaam mogelijk zodra ze bij jouw bedrijf binnen komen, deel bijvoorbeeld bij koud weer een warm kopje chocomelk of bij warm weer een glaasje water aan. Ook diverse spaaracties met behulp van een stempelkaart zorgen ervoor dat de klant gemotiveerd bij jou koopt, je klant weet dan namelijk dat ze iets gratis of goedkoper kunnen krijgen. Een beloning zorgt altijd voor een positieve reactie en draagt bij aan het opbouwen van jouw succes.

Denk aan de lange termijn

Vaste klanten zorgen simpelweg voor meer omzet en winst dan nieuwe klanten doen. Je doet er daarom ook zeker goed aan om op lange termijn te investeren in een krachtige band met jouw klant. Blijf je vaste klanten volgen en betrekken bij jouw bedrijf. Gemotiveerde, vaste klanten zullen namelijk ook sneller over jou vertellen bij hun familie en vrienden, waardoor je zelfs voor weinig nieuwe klanten binnenhaalt uit hoeken waar je misschien nog niet eens over na hebt gedacht of die jouw campagnes misschien niet eens wist te bereiken.


Het echte zware werk begint eigenlijk pas bij het opbouwen van een lange termijn relatie met de klant. Kijk naar jouw huidige vaste klanten en investeer in deze groep. Het resultaat zal jou zeker ook positief verrassen!

Kreita kun amo!
- Created with love!
Georgio Sterk
Founder

Hey, jij!

We hebben een digitale loyaliteit app gemaakt waarmee bedrijven hun klanten punten en stempels kunnen laten sparen. Het is volledig gratis! Misschien iets voor jouw bedrijf of een kennis?